Συνδιαλεγόμενοι με άλλους Survivalists & Preppers, συχνά εντοπίζουμε κάποια απλά σφάλματα λογικής στον
τρόπο σκέψης τους και στην θεώρηση της κατάστασης.
Το πρώτο από αυτά, είναι η Αυτο-εξαπάτηση.
Χρησιμοποιούμε τον όρο για να πούμε ότι συχνά ο καθένας μας βλέπει τα πράγματα
από την δικιά του μόνο πλευρά και νομίζεις ότι θα γίνουν έτσι. Με πιο σύνθετα
λόγια, Ανάγει ένα Eπιθυμητό Eνδεχόμενο σεBεβαιότητα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το κυνήγι.
- "Αν γίνει το Μπαμ, θα πιάσω τα βουνά και με την
καραμπίνα μου θα κυνηγάω για τροφή"
- Μόνο που φίλε, μαζί με εσένα θα πιάσουν τα βουνά μερικές
δεκάδες ακόμα, και χωρίς να ξέρετε να κυνηγάτε, και ειδικά χωρίς σκυλιά, θα
τουφεκάτε ότι να'ναι.
Και τα ζώα δεν είναι χαζά, με τόση φασαρία δεν θα σας περιμένουν, θα την κοπανήσουν για αλλού."
Και τα ζώα δεν είναι χαζά, με τόση φασαρία δεν θα σας περιμένουν, θα την κοπανήσουν για αλλού."
Το δεύτερο είναι η Γενίκευση και όχι η Παραμετροποίηση.
Όπου πιάνεται κανείς από την γενική αρχή ή αντίληψη, αλλά δεν προχωρά στην
εξειδίκευση των συνθηκών που θα συμβεί το γεγονός.
Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η χρήση των βοτάνων.
"Δεν χρειάζομαι φαρμακείο αν τραυματιστώ θα
χρησιμοποιήσω βότανα."
Η λογική αυτή ίσως να έχει μια γενική ισχύ, αλλά μπάζει από πολλά σημεία, ακριβώς γιατί αγνοεί τις παραμέτρους χρήσης των βοτάνων.
Η λογική αυτή ίσως να έχει μια γενική ισχύ, αλλά μπάζει από πολλά σημεία, ακριβώς γιατί αγνοεί τις παραμέτρους χρήσης των βοτάνων.
Ακόμα και να ξέρει κανείς να συλλέγει τα σωστά βότανα, και πως
να τα παρασκευάσει, είναι σίγουρος ότι θα:
- Πάθει το ατύχημα σε περιοχή που υπάρχει αυτό το βότανο,
- Έχει δυνάμεις να το συλλέξει,
- Έχει δυνάμεις να το συλλέξει,
- Μπορεί να το παρασκευάσει και να έχει και τα απαραίτητα
υλικά μαζί του και
να το περιμένει (πχ το σπαθόλαδο που λέει μεγάλο χρόνο
παρασκευής και λάδι να είναι διαθέσιμο)
- Και το πιο σημαντικό, να είναι η εποχή που το βότανο
συλλέγεται.
Με άλλα λόγια η προσέγγιση αυτή πέφτει στο σφάλμα του Ραντεβού
με τον Κίνδυνο. Την πεποίθηση δηλαδή ότι ενώ είμαστε άτυχοι να μας
συμβεί ένα ατύχημα ή κακό, θα είμαστε ταυτόχρονα και αρκετά τυχεροί να μας
συμβεί όταν και όπως το θέλουμε.
Στο παραπάνω παράδειγμα όμως, εντοπίζεται και ένα άλλο
σφάλμα. Αγνοείται η Παράμετρος του Χρόνου.
Και ειδικά σε συνθήκες επιβίωσης ο χρόνος είναι καθοριστικός
παράγοντας.
πολλές φορές ακούμε το:
πολλές φορές ακούμε το:
- "Δεν είναι ανάγκη να κουβαλάω πολλά, αν τα χρειαστώ μπορώ
να τα κατασκευάσω".
- Ωραία. Αλλά θα έχεις χρόνο να μαζέψεις τα κατάλληλα φυτά και να κανείς το σχοινί που χρειάζεσαι? Πόσα μέτρα κορδόνι χρειάζεται κανείς για να στήσει ένα πρόχειρο κατάλυμα με ξύλα, και πόσο χρόνο για να το φτιάξει.?
Εμείς θα λέγαμε δεκάδες μέτρα και πολλές ώρες. Και θα τον έχει προλάβει η νύχτα ή το κρύο.
- Ωραία. Αλλά θα έχεις χρόνο να μαζέψεις τα κατάλληλα φυτά και να κανείς το σχοινί που χρειάζεσαι? Πόσα μέτρα κορδόνι χρειάζεται κανείς για να στήσει ένα πρόχειρο κατάλυμα με ξύλα, και πόσο χρόνο για να το φτιάξει.?
Εμείς θα λέγαμε δεκάδες μέτρα και πολλές ώρες. Και θα τον έχει προλάβει η νύχτα ή το κρύο.
Τέλος θα σταθούμε και σε ένα ακόμα λογικό σφάλμα το Survirvorship Bias (Μεροληψία του Επιβιώσαντα).
Η αλλιώς "Η Ιστορία ΤωνΞεχασμένων Αποτυχιών"
"Οι παλιοί μια χαρά τα κατάφερναν με την φύση. Και
είχανε και το μποστάνι τους και την αποθήκη τροφίμων τους."
Στην φράση αυτή συμπεριλαμβάνεται όλη η ουσία του σφάλματος λογικής που αναφέρουμε. Γιατί, αυτό που έχει φτάσει στα αυτιά μας και αυτό που θέλουμε να βλέπουμε, και χρησιμοποιούμε ως επιχείρημα είναι όλες οι ιστορίες επιτυχίας. Αλλά δεν έφτασαν ποτέ στα αυτιά μας -ίσως από τον ρομαντισμό προς τις παλιές εποχές- όλες οι ιστορίες αποτυχίας και φτώχιας και πείνας και αρρώστιας.
Στην φράση αυτή συμπεριλαμβάνεται όλη η ουσία του σφάλματος λογικής που αναφέρουμε. Γιατί, αυτό που έχει φτάσει στα αυτιά μας και αυτό που θέλουμε να βλέπουμε, και χρησιμοποιούμε ως επιχείρημα είναι όλες οι ιστορίες επιτυχίας. Αλλά δεν έφτασαν ποτέ στα αυτιά μας -ίσως από τον ρομαντισμό προς τις παλιές εποχές- όλες οι ιστορίες αποτυχίας και φτώχιας και πείνας και αρρώστιας.
Γιατί αν οι παλιοί ήτανε τόσο καλά, δεν θα είχανε και την
παιδική θνησιμότητα που ιστορικά είναι γνωστή.
Αυτά λοιπόν σαν μια λιτή προσέγγιση της Ανακολουθίας
Επιθυμίας, Φαντασιάς και Πραγματικότητας
στο Survival & Preparedness.
Και ξέρετε καλά ποιός κερδίζει όταν αυτά συγκρούονται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου