_

Τετάρτη, 21 Μαρτίου 2018

Χρήσιμες Γνώσεις και Δεξιότητες για έναν Επίστρατο. 2ο μέρος.


Κλείνουμε την σειρά των άρθρων για τις ανάγκες ενός επίστρατου με μια σειρά πρακτικών γνώσεων και οδηγιών για αυτόν. Σχεδόν όλες τους είναι παρμένες από τον κόσμος της ορειβασίας και του bushcrafting. Καθώς δεν είναι και πολλοί αυτοί που ασχολούνται με τα αντικείμενα αυτά, διαλέξαμε αυτές κυρίως που θα τον βοηθήσουν να διατηρήσει καλή φυσική κατάσταση και υγεία.

Κατά την Πορεία

Τα πόδια σας είναι από τα πιο χρήσιμα εργαλεία για εσάς και την μονάδα σας. Μην ξεχνάτε ότι μια αλυσίδα είναι τόσο ισχυρή όσο και ο πιο αδύναμος κρίκος της. Δεν είναι τυχαίο ότι στον στρατό των ΗΠΑ οι βαθμοφόροι ελέγχουν την κατάσταση των ποδιών των φαντάρων κατά την πορεία.

Συνεπώς, ξεκινήστε με καθαρές κάλτσες και ταλκ.
Στα διαλλείματα βγάλτε τα άρβυλα σας, αερίστε τα πόδια σας και αν είναι δυνατόν πλύνετε/καθαρίστε και αλλάξτε κάλτσες.
Καλό είναι να έχετε και μια αντιμυκητιακή αλοιφή, την οποία θα χρησιμοποιήσετε και προληπτικά όταν βαδίζετε σε κατάσταση μεγάλης υγρασίας μέσα στα άβολο.

Θα χρειαστείτε παραπάνω από ένα ζευγάρι κάλτσες. Ένα που θα έχετε πλυμένο και θα στεγνώνει, ένα που αλλάξετε κατά την πορεία ή αν διαβείτε υδάτινο κώλυμα, και ένα ακόμα για να φορέσετε καθαρό το βράδυ.


Αν και η εφαρμογή των παρακάτω τεχνικών δεν θα είναι και πολύ στο χέρι σας, καλό θα είναι να τις μελετήσετε.


Η Φροντίδα Των Φουσκάλων στα Πόδια

Εξαιρετικά σημαντική είναι και η φροντίδα των φουσκάλων, καθώς είναι το πρόβλημα που μπορεί να σας βγάλει εκτός.
Αυτές δημιουργούνται από το τρίψιμο κάλτσας και δέρματος πάνω στο παπούτσι, και την αποκόλλησης της επιδερμίδας.

Προληπτικά μπορείτε να καλύψετε το μέρος που σας δημιουργεί συνήθως πρόβλημα με αυτοκόλλητη ιατρική ταινία ή να τοποθετήσετε λιπαντικό.

Η σωστή κάλτσα βοηθά και ειδικά αν είναι συνθετική (όχι πολύ καλή επιλογή για την Ελληνική καλοκαιρία). Μια πολύ διαδεδομένη μέθοδος σε αθλητές και στρατιωτικούς είναι να φοράνε μια νάιλον γυναικεία κάλτσα μέσα από την κανονική (συνήθως μάλλινη) ώστε να γλυστρά το πόδι. Μια αναζήτηση στο τοπικό παζάρι ίσως σας εξασφαλίσει φθηνές 100& συνθετικές και χονδρές ανδρικές κάλτσες, όπως έγινε σε εμάς.

Αν τώρα στο πόδια σας εμφανίζονται κοκκινίλες και ερεθισμοί αυτά είναι τα πρώτα συμπτώματα δημιουργίας μια φουσκάλας.
Σε αυτή την περίπτωση απαιτείται η κάλυψη με ιατρική ταινία (Hansaplast ή χάρτινη Micropore της 3M).

Αν δημιουργηθεί φουσκάλα καλό είναι να προστατευτεί από το σκάσιμο υπουργώντας ένα μαξιλαράκι γύρω της με επιθέματα κάλων.

Αν σκάσει τότε απαιτείται αντισηψία, αντιβιοτική αλοιφή προληπτικά, και προστασία με υδροκολλοειδές επίθεμα (Compeed)

Αν κρίνουμε ότι συνεχίζοντας να φοράμε τα άρβυλα μας η φουσκάλα θα σκάσει έτσι και αλλιώς, συνίσταται να την τρυπήσετε μόνοι σας. Υπό συνθήκες αντισηψίας την τρυπάτε σε 2 σημεία ώστε να πιέσετε έξω το υγρό. Στην συνέχεια την περιποιείστε όπως και τις σκασμένες.
Από προσωπική εμπειρία, είναι πιθανόν η φουσκάλα (δηλαδή το δέρμα) να ξανακολλήσει αν ξεκουράσετε τα πόδια σας κατά την διάρκεια της νύχτας.

Η καλύτερη πηγή πληροφοριών στα Ελληνικά που βρήκαμε είναι αυτή:
Αλλά απόλυτες πηγές πληροφόρησης είναι τα site BlisterPrevention που το γράφει εξειδικευμένη γιατρός, και FixingYourFeet που το γράφει έμπειρος δρομέας μεγάλων αποστάσεων.


Πώς να Φορτώσετε το Σακίδιο σας

Η σωστή ρύθμιση του σακιδίου και η σωστή κατανομή του βάρους συντελούν στην διατήρηση των δυνάμεων σας, στην ασφαλή πορεία και στη αποφυγή προβλημάτων με την μέση σας.

Θα παραθέσουμε τρία link που δείχνουν πως γεμίζουμε, φοράμε και ρυθμίζουμε το σακίδιο μας (αν τύχει να σας δοθεί, γιατί ο στρατός μας ακόμη έχει μείνει στο σακίδιο Μ71 και στο χταπόδι συγκράτησης στην πλάτη).

Ευκολίες Στρατοπέδευσης

Στην περίπτωση αυτή καλό είναι να ξέρει κανείς τα βασικά της διημέρευσης στην φύση.

- Κάντε την ανάγκη σας μακριά από την στρατοπέδευση, σε τρύπα που θα σκάψετε και μετά θα καλύψετε.
- Για μεγάλο αριθμό "επισκέψεων" σκάψτε ένα αυλάκι το οποίο θα γεμίζετε ένας-ένας καλύπτοντας με το χώμα που θα έχετε βγάλει στο πλάι.
- Σκάψτε αυλάκι γύρω από το αντίσκηνο 2 ατόμων για τα νερά της βροχής.
- Στρώστε στο αντίσκηνο σας ένα νάιλον για να εμποδίσετε την υγρασία του εδάφους.
- Βολεύει αν έχετε μαζί σας ένα αυτοφούσκωτο στρώμα, έστω και αν αυτό είναι στρώμα θαλάσσης.
- Αν δεν έχετε ένα τέτοιο ή δεν σας δοθεί υπόθεμα, δημιουργήστε ένα μονωτικό στρώμα από φύλλα, φτέρες και χόρτα. Ξεκινήστε με ένα πάχος 30 εκατοστών και στοχεύστε για τελικό πάχος 10 εκατοστών αφού ξαπλώσετε πάνω του.
- Σε συνθήκες πρόχειρου καταλύματος με το ατομικό αντίσκηνο σας, ένα τεντόπανο, ή/και το πόντσο που σας συναντήσαμε να έχετε κάντε ένα γιατάκι, όπως φαίνεται εδώ:
Επίσης πολύ περιεκτικό άρθρο είναι και αυτό:
- Ο σωστός τρόπος να καλυφτείτε με την μάλλινη κουβέρτα που θα σας δοθεί είναι αυτός:
(H playlist περιλαμβάνει και άλλους τρόπους χρώσης της κουβέρτας, όπως πχ μετατροπή της σε παλτό)



- Η φωτιά κατά τον πόλεμο δεν είναι έξυπνη ιδέα αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε να ζεστάνετε το φαγητό και να παρασκευάσετε ρόφημα με μια μικρή στόφα. Μέσα στο χορηγούμενο πακέτο τροφής εκστρατείας υπάρχει αυτή η ελαφριά στόφα στερεού καυσίμου.
Ελλείψει αυτής μπορείτε να κάνετε μια μικρή στόφα από κονσερβοκούτι που θα καίει κλαδάκια. Απλά προσέξτε το άνοιγμα για την φλόγα να είναι τουλάχιστον όσο και το άνοιγμα για τον αέρα στον πάτο, ώστε να μην "μπουκώνει" η στόφα σας.
Για μεγαλύτερα μαγειρέματα δοκιμάστε την κατασκευή μια Hobo Stove.


- Καλό είναι να κατασκευάσετε και ένα προστατευτικό από τον άνεμο για την στόβα σας. Από αλουμινόχαρτο ή κάποιο τέτοιο άκαυστο υλικό.


- Για την εξασφάλιση ασφαλούς πόσιμου νερού οι ταμπλέτες χαλαζόνης είναι καλές ειδικά να αυτές συνδυαστούν με ένα καλό φιλτράρισμα. 

Μια εύκολη μέθοδος είναι η κατασκευή ενός φίλτρου με αδρανή υλικά σε συνδυασμό με ένα φίλτρο καφέ. (για αυτό και στο πρώτο μέρος του άρθρου προτείναμε να έχετε μαζί σας ένα μπουκάλι νερού)



Προστασία από τις Ακραίες Θερμοκρασίες

Ιστορικά πάντοτε οι ένοπλες δυνάμεις έχουν απώλειες από τις ακραίες θερμοκρασίες του περιβάλλοντος, γιατί είναι στην δουλειά του στρατιώτη να παραμένει για καιρό εκτεθειμένος στα καιρικά φαινόμενα.
Θα σας παραθέσουμε λοιπόν κάποιες σχετικές πηγές για μελέτη.

Εξάντληση από τη Ζέστη και Θερμοπληξία
Κάτι που θα πρέπει να λάβετε υπόψη είναι ότι η θερμοπληξία είναι το τελευταίο στάδιο της καταπόνησης του οργανισμού (π.χ. παρεμβάλλεται η θερμο-εξάντληση).  Η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση την καταπόνησης του οργανισμού από την ζέστη, βοηθά να μην φτάσουμε την επικίνδυνη αυτή κατάσταση.
Να θυμάστε πάντως ότι εκτός από τα άμεσα μέτρα ανακούφισης, σημαντικό ρόλο παίζουν και τα διαλειμματα ξεκούρασης του οργανισμού σε δροσερότερο περιβάλλον. Και κατά την διάρκεια της μέρας αλλά και κατά την διάρκεια της βάρδιας ή της άσκησης.


Αφυδάτωση

Συνοδός κατάσταση της θερμοπληξίας είναι και η αφυδάτωση. Η κατανάλωση επαρκούς ποσότητας νερού βοηθά τον οργανισμό να κατεβάσει την θερμοκρασία του και ταυτόχρονα να αναπληρώσει τις απώλειες του από την εφίδρωση.
Σαν γενικό κριτήριο την υδατικής κατάστασης του οργανισμού μπορεί να χρησιμοποιήσει τον χρώμα των ούρων. Σε καλή ενυδάτωση του οργανισμού το χρώμα τους είναι σχεδόν διαφανές.

Αλλά, παράλληλα με την κατανάλωση νερού απαραίτητη είναι και η λήψη ηλεκτρολυτών. Ειδικά σε συνθήκες που επιβάλουν την μεγάλη κατανάλωση νερού, η λήψη ηλεκτρολυτών είναι επιβεβλημένη. Είτε σε συνδυασμό με την τροφή , είτε αυτόνομα με ειδικά διαλύματα..
Προσοχή όμως, σε ακραίες συνθήκες τα ενεργειακά ποτά δεν επαρκούν και δημιουργούν μεγαλύτερο πρόβλημα αντί να το λύσουν. Στην επίπτωση δηλαδή που ο οργανισμός λαμβάνει δυσανάλογα μεγάλες ποσότητες νερού σε σχέση με τους ηλεκτρολύτες, μπορεί να φτάσει στην άκρως επικίνδυνη κατάσταση της υπονατραιμίας.

Υποθερμία
Σαν γενικές αναφορές διαλέξαμε τις παρακάτω:

Θα προσθέσουμε όμως και το έξης. Σκεφτείτε πάντοτε την χαμηλή θερμοκρασία σε σχέση με την υγρασία.
Με την υγρασία η μεταφορά θερμότητας γίνεται πολύ μεγαλύτερη από την επαφή με κρύο αέρα. Για αυτό και στρώνουμε νάιλον στην σκηνή μας και για αυτό βγάζουμε αμέσως τα μουσκεμένα χώρα και κάλτσες μας.

Bonus Video

Κάτι που δεν θα σας δείξουν στον στρατό και δεν κοστίζει τίποτα


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου