Αν κάποιοι από εσάς είδανε την ταινία World War Z είναι πιθανόν να τράβηξε την προσοχή σας και αυτή η σκηνή:
Περιγράφεται η ιδέα 10ου Άνθρωπου μέσα σε μια επιτροπή λήψης αποφάσεων, όπου καθήκον του είναι να κριτικάρει την σύμφωνη γνώμη των υπολοίπων εννέα, όταν αυτοί με ευκολία ομονοούν.
Χρησιμοποιούν όντως οι Ισραηλινοί την μέθοδο αυτή?
Κατά τα φαινόμενα ναι, αλλά όχι με τον τρόπο που εμφανίζεται στην ταινία.
Στην πραγματικότητα οι Ισραηλινοί άρχισαν να συστηματοποιούν την ανεξάρτητη σκέψη των αναλυτών των υπηρεσιών τους, ώστε να καταλήγει στην παραγωγή μιας δεύτερης κριτικής ανάλυσης-αναφοράς. Αν θέλετε μπορείτε να δείτε τον αναλυτή αυτόν και σαν τον 10ο άνθρωπο, χωρίς αν σημαίνει ότι οι ομάδες λήψεις απόφασης τους αποτελούνται αναγκαστικά από δέκα άτομα.
Ταυτόχρονα όμως προχώρησαν και στην σύσταση μιας ξεχωριστής ομάδας που αποκαλείται το "Γραφείο του Συνηγόρου του Διαβόλου". Δουλειά του είναι να ασκεί κριτική σε ολοκληρωμένες αναλύσεις που προέρχονται από τα τμήματα των υπηρεσιών, ακόμα και να γράφει Αντι-αναλύσεις.
Τι Επιτυγχάνει λοιπόν η Μέθοδος του 10ου Άνθρωπου?
Τις μέρες αυτές το μυαλό μας δεν φεύγει από το τραγικό λάθος των αρχών στην αξιολόγηση της πυρκαγιάς στο Μάτι Αττικής. Και το ερώτημα αν το λάθος θα είχε αποφευχθεί αν υπήρχε ένας ανάλογος μηχανισμός αμφισβήτησης της αξιολόγησης, είναι και το κίνητρο για το αρθράκι αυτό.
Έχουμε εντοπίσει τρείς περιπτώσεις που μια διαδικασία απόφασης μπορεί να πάρει στραβό δρόμο (και αυτό μόνο με τις φτωχές μας γνώσεις στο αντικείμενο της διαδικασίας λήψης απόφασης).
Το Φαινόμενο Groupthink, όπου το μέλος μια ομάδας τείνει να αλλάζει τις απόψεις του και να ακολουθεί το γενικό πιστεύω της ομάδας.
Το Φαινόμενο της Γνωστικής Ασυμφωνίας, όπου το άτομο αγνοεί τα γεγονότα και τις βεβαιότητες όταν αυτές έρχονται σε αντίθεση με τις πεποιθήσεις του.
Και το Φαινόμενο του Normalcy Bias, όπου το άτομο αγνοεί τα γεγονότα και τον κίνδυνο όταν αυτά έρχονται σε αντίθεση με τις εμπειρίες της καθημερινότητας.
Στο Normalcy Bias εξάλλου έχουμε αναφερθεί και στο Η Ψυχολογική Κατάσταση Normalcy Bias.
Η Μέθοδος του 10ου Άνθρωπου συνεπώς, δύναται να "σπάσει" τις διανοητικές αυτές αγκυλώσεις.
Αλλά έχει δύο μεγάλες απαιτήσεις.
Πρώτον να βρεθεί κάποιος που να μπορεί να παίζει συνειδητά τον ρόλο του πνεύματος αντιλογίας, και δεύτερον -και σπανιότερο- το όλο οικοδόμημα της απόφασης μαζί με τα μέλη που το αποτελούν, να έχει το ανοιχτό πνεύμα ώστε να δεχτεί μια εποικοδομητική αντιλογία.
Η Εφαρμογή της Ιδέας στα δικά μας
Πείτε μας απαισιόδοξους αλλά και θα επιμείνουμε... ΞΕΧΑΣΤΕ ΤΟ!
Ένα χαρακτηριστικό πολλών της φυλής μας, είναι η ξεροκεφαλιά που πηγάζει είτε από την καθαρή βλακεία του υποκειμένου, είτε από τον καλοθρεμμένο εγωισμό όπου κάποιος δεν μπορεί να δεχτεί ότι κάνει λάθος. Ειδικά αν η υπόδειξη του λάθους προέρχεται από τρίτο πρόσωπο.
Οπότε μην περιμένετε από κανέναν χαρτογιακά και πολιτικάντη των Ελληνικών αρχών πολλά.
Η Εφαρμογή της Ιδέας στο Prepping
Επειδή κατά κανόνα το Prepping είναι μοναχική ασχολία χρειάζεται ένα πολύ δυνατό μυαλό που να μπορεί συστηματοποιημένα να γυρίζει τον διακόπτη και να αμφιβάλει για τις ίδιες του τις αποφάσεις.
Στο πλαίσια μιας οικογένειας τα πράγματα είναι ευκολότερα νομίζουμε, γιατί τον ρόλο της αντιλογίας τον παίζει η σύζυγος συνήθως.
Σε μεγαλύτερες και οργανωμένες ομάδες όμως, θεωρούμε ότι η εφαρμογή της μεθόδου του 10ου ανθρώπου γίνεται ξανά δύσκολη. Δεν είναι μόνο ότι η ομάδα θα πρέπει να είναι αρκετά ώριμη για να δει την αντιλογία ως παραγωγική δύναμη.
Είναι ότι το Prepping στην Ελλάδα εμφανίστηκε πολύ πρόσφατα και δεν έχει εδραιωθεί σαν αντίληψη. Αποτέλεσμα είναι να έχει διεισδύσει στα νεανικά έως μέσης ηλικίας στρώματα του πληθυσμού.
Αλλά μια ομάδα Prepping/επιβίωσης συνήθως συγκροτείται όχι μόνο από σχεδιασμό αλλά και από πιεστική ανάγκη. Και αυτό σημαίνει ότι στην διαδικασία λήψης απόφασης θα λαμβάνουν μέρος και μέλη που δεν γνωρίζουν την φύση του Prepping, μέλη με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, αλλά και μεγαλύτερης ηλικίας μέλη, παράγοντες που ενισχύουν τις ιδεοληπτικές αγκυλώσεις μέσα σε μια ομάδα.
Είπαμε, είμαστε απαισιόδοξοι στον τομέα αυτό.
Τουλάχιστον ελπίζουμε να σπείραμε σε εσάς τον σπόρο της δημιουργικής αντιλογίας.
Βιβλιογραφικές Αναφορές
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου