Καιρός είναι να
ξεκινήσουμε πια μια σειρά άρθρων με αντικείμενο την εφεδρική ενέργεια για τους
σκοπούς του prepping. Με τον χαρακτηριστικό αργό ρυθμό μας, καθώς αυτό ειδικά
το θέμα απαιτεί μεγάλη προετοιμασία και αναζήτηση παραπομπών. Αρχή λοιπόν, με
την Αποθήκευση Καυσίμου.
Στην Ελλάδα μπορεί να βρει κανείς jerrycans στην αγορά των μεταχειρισμένων στρατιωτικών ειδών, ειδικά στα καταστήματα που κάνουν εισαγωγές από το εξωτερικό. Έχουμε εντοπίσει τέτοια στην Θεσσαλονίκη και πιστεύουμε να βρείτε και στην Αθήνα.
Τα βασικά καύσιμα που
χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες μας είναι το πετρέλαιο (Diesel), η βενζίνη και
το υγραέριο.
Το τελευταίο έρχεται με
την δυνατότητα αποθήκευσης ενσωματωμένη στο σύστημα διανομής, είτε πρόκειται για φιάλες
υγραερίου, είτε για δεξαμενή (για τα λιγοστά συστήματα θέρμανσης που έχουμε στην
χώρα μας). Έτσι το μόνο που πρέπει να κάνει ο κάτοχος είναι να καθορίσει τις
ανάγκες του και να προγραμματίσει τις ποσότητες που θα αποθηκεύσει.
Περίπου το ίδιο συμβαίνει
και με το πετρέλαιο, που από τη μία αποθηκεύεται εύκολα και με σχετική
ασφάλεια, και από την άλλη υπάρχει ήδη η υποδομή αποθήκευσης του. Σχεδόν κάθε
σπίτι διατηρεί την δεξαμενή της κεντρικής θέρμανσης με πετρέλαιο και η
χωρητικότητα της είναι σημαντική.
Βέβαια το Diesel έχει τις
δικές του ιδιαιτερότητες αποθήκευσης. Έχει ονοματικό χρόνο αποθήκευσης τον ένα
χρόνο σε θερμοκρασίες κάτω των 20 βαθμών, αλλά η ζωή του περιορίζεται από την
επαφή του με τον αέρα, την περιεκτικότητα του σε υγρασία και την ανάπτυξη
μικροοργανισμών. Με μια επιφύλαξη επίσης, γνωρίζουμε ότι το πετρέλαιο θέρμανσης
με την μεγαλύτερη περιεκτικότητα του σε Θείο έχει καλύτερη δυνατότητα
διατήρησης. Τέλος επειδή έχει την ιδιότητα να αντιδρά με τις πλαστικές
δεξαμενές και να τις εξασθενεί σε βάθος χρόνου, καλό είναι να προτιμούμε
μεταλλικά δοχεία και δεξαμενές.
Περισσότερα μπορείτε να
διαβάσετε σε αυτό
το κείμενο.
Προσθήκη 10/4/13: Kατά τα φαινόμενα ακόμα και το diesel –με την
έλευση του χρόνου- υφίσταται αλλοιώσεις. Δύο πηγές που αναλύουν το θέμα και
λύνουν κάποιες παρανοήσεις είναι οι παρακάτω:
Αποθήκευση Βενζίνης
Τα δύο χαρακτηριστικά που
κάνει δύσκολη την αποθήκευση της βενζίνης είναι ότι είναι πολύ εύφλεκτη και
πολύ «πτητική». Δηλαδή, εξατμίζεται εύκολα. Στην αρχή εξατμίζονται οι
πιο «λεπτοί» υδρογονάνθρακες, που δίνουν και τον μεγάλο βαθμό οκτανίου της βενζίνης.
Και όσο πιο πολύ προχωρά η εξάτμιση τόσο πιο «πηχτή» γίνεται η βενζίνη. Δεν
είναι λίγες οι φορές που ότι απέμεινε σε κινητήρες και δεξαμενές που αφέθηκαν
χρόνια ήταν κάτι σαν τζελ.
Συνεπώς έχουμε 2 δρόμους
να επιλέξουμε αν πρόκειται να αποθηκεύσουμε βενζίνη.
Αφενός δοχεία που επιτρέπουν την εξαέρωση και εκτόνωση με αντίτιμο την απώλεια όγκου βενζίνης και τον κίνδυνο ύπαρξης εύφλεκτων ατμών στον χώρο φύλαξης των δοχείων.
Αφενός δοχεία που επιτρέπουν την εξαέρωση και εκτόνωση με αντίτιμο την απώλεια όγκου βενζίνης και τον κίνδυνο ύπαρξης εύφλεκτων ατμών στον χώρο φύλαξης των δοχείων.
Αφετέρου την χρήση ισχυρών και αεροστεγών
δοχείων με τον κίνδυνο αυτά να διαρραγούν (να «ανοίξουν» από την πίεση δηλαδή)
αν η βενζίνη βρεθεί σε χώρο με υψηλές θερμοκρασίες.
ΠΡΟΣΟΧΗ. Για τους παραπάνω λόγους η
αποθήκευση βενζίνης ειδικά σε κλειστούς χώρους και στον αστικό ιστό, είναι
ιδιαιτέρως επικίνδυνη. Είναι δικιά σας ευθύνη η τήρηση των κανόνων ασφαλείας
και η ενημέρωση από κάτι καλύτερο από αυτό το κείμενο. (Disclaimer)
Με το ίδιο σκεπτικό το
ίδιο επικίνδυνη είναι η μεταφορά της βενζίνης. Ειδικά αν επιχειρήσει κανείς
να το κάνει μέσα σε μια κλειστή καμπίνα του αυτοκίνητου.
Αν πάντως χρειαστεί να
κρατήσετε υγρά καύσιμα σε αποθήκευση φροντίστε τουλάχιστον να χρησιμοποιήσετε
το κατάλληλο δοχείο (δείτε παρακάτω), και να το τοποθετήσετε σε χώρο που κρατά
χαμηλή θερμοκρασία, χωρίς ηλιοφάνεια, που αερίζεται καλά. Κρατήστε το δοχείο προστατευμένο από φλόγες,
σπίθες και βραχυκυκλωμάτα, και με ασφαλές χώρο απορροής του καυσίμου
σε περίπτωση διαρροής.
Έχοντας πια καλύψει τα
θέματα ασφαλείας καλό είναι να αναφερθούμε και σε μερικά άλλα λιγότερο σημαντικά
θέματα αποθήκευσης.
Δυστυχώς δεν μπορέσαμε να
βρούμε το τι ισχύει στην Ελλάδα σχετικά με αυτά, οπότε θα αναφερθούμε σε ότι βρήκαμε
από ξένες πηγές.
Ο χειρότερος εχθρός για
μια βενζίνη που θα αποθηκευτεί είναι η ύπαρξη αιθανόλης στην βενζίνη (συμμετοχή
βιοκαύσιμου). Και αυτό γιατί αιθανόλη, σαν υγροσκοπική, δεσμεύει την υγρασία,
κάτι που δεν αρέσει καθόλου στους κινητήρα που θα την κάψει.
Αλλά πληροφορίες από φίλους
μηχανικούς λένε ότι δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για αυτό στην Ελλάδα. Η
βενζίνη μας έχει ήδη πολύ υγρασία από μόνη της. Πράξτε ανάλογα λοιπόν αν
χρησιμοποιείτε βενζινοκίνητες γεννήτριες, που είναι και ιδιαίτερα ευαίσθητες στην
ποιότητα του καυσίμου.
Στην περίπτωση αυτή είναι
σημαντική η χρήση των πρόσθετων για αποθήκευση. Τα κορυφαία προϊόντα στην διεθνή
αγορά είναι τα Pri-G (και Pri-D για το πετρέλαιο) και το SeaFoam.
Ο άλλος παράγοντας είναι
η διάθεση στην διεθνή αγορά χειμερινής
και θερινής βενζίνης. Καθώς η βενζίνη είναι ένα μίγμα από υδρογονάνθρακες
στην αγορά διακινείται ένα λιγότερο πτητικό μίγμα το καλοκαίρι που οι θερμοκρασίες
είναι υψηλότερες. Αυτό είναι προφανώς καλύτερο για αποθήκευση, αλλά θα πρέπει
να προσέξουμε και την χρήση χειμερινής βενζίνης σε κινητήρες το καλοκαίρι.
Βραχυχρόνια Μεταφορά και Αποθήκευση
Αν υποθέσουμε λοιπόν ότι
θα χρειαστούμε έξτρα βενζίνη για την πορεία μας, ή για μια γεννήτρια ρεύματος,
ο μόνος αξιόπιστος τρόπος είναι η χρήση δοχείων ειδικά σχεδιασμένων για τον
σκοπό αυτό.
Στην αγορά βρίσκει κανείς
εύκολα κατάλληλα πλαστικά δοχεία αλλά πιο δύσκολο είναι να βρείτε ποιοτικά μεταλλικά
δοχεία καυσίμου.
Τα καλύτερα φυσικά είναι
τα δοχεία
καυσίμου του ΝΑΤΟ.
Φτιάχνονται από δύο κομμάτι λαμαρίνας που είναι
συγκολλημένα μεταξύ τους, και όχι
ρολλαρισμένα, Η ραφή μάλιστα βρίσκεται μέσα σε ένα αυλάκι που προστατεύει από
τα κτυπήματα. Μην επιλέξετε τίποτα λιγότερο.
Τα δοχεία αυτά κλείνουν
αεροστεγώς, έχουν χώρο για τους ατμούς από την εξάτμιση της βενζίνης, έχουν
ειδική προστατευτική επίστρωση στο εσωτερικό, συνοδεύονται από ασφαλές και
εύχρηστο ακροφύσιο και η τάπα τους μπορεί να ασφαλίσει με ειδικό πείρο και μπορεί
να περάσει κανείς στην τάπα και λουκέτο.
Ένας εύκολος τρόπος να τα
ξεχωρίσει κανείς είναι –μαζί με τα παραπάνω- και η ηλεκτροσυγκόλληση στα
χερούλια που διατρέχει όλο το μήκος της σύνδεσης τους με το σώμα.
Λεπτομερείς φωτογραφίες μπορείτε
να δείτε εδώ:
Στην Ελλάδα μπορεί να βρει κανείς jerrycans στην αγορά των μεταχειρισμένων στρατιωτικών ειδών, ειδικά στα καταστήματα που κάνουν εισαγωγές από το εξωτερικό. Έχουμε εντοπίσει τέτοια στην Θεσσαλονίκη και πιστεύουμε να βρείτε και στην Αθήνα.
Για ενδεχόμενες ελαφριές
σκουριές στο εξωτερικό μην ανησυχείτε, αλλά προσοχή θέλει στην ποιότητα της λαστιχένιας
τσιμούχας στο στόμιο, και στην εσωτερική προστατευτική επίστρωση ή οποία δεν
πρέπει να έχει σπάσει ή φύγει.
Μετάγγιση Καυσίμων
Εξίσου σημαντική με την
αποθήκευση είναι και ασφαλής μετάγγιση του καυσίμου στην δεξαμενή του
αυτοκινήτου ή της γεννήτριας. Θα μπορούσε να γίνει πρόχειρα με ένα χωνί αλλά
πιστεύουμε ότι δεν είναι καλή ιδέα να χύσει κανείς καύσιμο πάνω σε έναν ζεστό
βενζινοκινητήρα μιας γεννήτριας.Ειδικά όταν υπάρχουν πιο
εύκολες και ασφαλείς λύσεις.
Αν δεν έχουμε το
κατάλληλο ακροφύσιο, η πιο απλή είναι με την χρήση ενός σιφωνίου φούσκας, ακριβώς
σαν αυτά που βρίσκει κανείς στα καταστήματα με ναυτιλιακά είδη.
Προτιμήστε μια με διάφανο σωλήνα.
Μια άλλη λύση είναι το Super Siphon, ένα σιφώνιο
που χρησιμοποιεί μπίλια για την δημιουργία κενού.
Μια πιο εξεζητημένη λύση –που
πρέπει να γίνει με ασφάλεια- είναι η χρήση μιας αντιάς καυσίμου αυτοκινήτου των
12Volt όπως φαίνεται στο παρακάτω βίντεο.
Σε κάθε περίπτωση καλό θα
ήταν να παρεμβάλουμε στον σωλήνα μετάγγισης και ένα απλό φίλτρο καυσίμου, ή
ακόμα και μια παγίδα υγρασίας.
Επίλογος
Με το άρθρο αυτό
πιστεύουμε πως καλύψαμε όλες τις βασικές παραμέτρους της αποθήκευσης καυσίμων
για τους σκοπούς ενός prepper. Θα επανέλθουμε με τροποποιήσεις και προσθήκες
αμέσως μόλις χρειαστεί.
Μπράβο παιδιά.
ΑπάντησηΔιαγραφή