_

Σάββατο, 18 Ιανουαρίου 2014

Trail Mix : Πρακτική και Ισορροπημένη Τροφή για Ορειβάτες & Survivalists


To Trail Mix είναι ένα ενεργειακό σνακ για ορειβάτες αν και θα μπορούσε να θεωρηθεί και σχεδόν ολοκληρωμένη τροφή από μόνο του. Αποτελεί μετεξέλιξη ενός παρόμοιου σνακ. του GORP (Good Old Raisins & Peanuts), τα απλά φιστίκια με σταφίδες δηλαδή. (και για το ποιο Ελληνικό, τα στραγάλια με σταφίδες).
Περιέχει 1/3 Σταφίδες, 1/3 Αλμυρά Φιστίκια (Αμερικάνικα) και 1/3 M&M.
Μπορεί αυτός ο συνδυασμός να σας φαίνεται παράξενος (το λιγότερο) αλλά έχει ισχυρή λογική βάση.


Οι Ανάγκες Διατροφής ενός Ορειβάτη

Από τα τρία βασικά και επιθυμητά συστατικά μιας τροφής το Trail Mix έχει και τα τρία.
Υδατάνθρακες (Άμυλο και Σάκχαρα), Πρωτεΐνη και Λίπη. Και κάθε ένα από αυτά έχει διαφορετικό ρόλο να επιτελέσει. Η πρωτεΐνη αναπληρώνει την μυϊκή μάζα, οι υδατάνθρακες είναι εύκολα μεταβολίσιμη πηγή ενέργειας και το λίπος είναι τρόπος αποθήκευσης αυτής της ενέργειας.
Κοιτώντας λοιπόν τα συστατικά μέρη του Trail Mix παρατηρούμε ότι:

  • Έχουμε καθαρή ζάχαρη στην επικάλυψη των Μ&Μ που μας δίνει ΑΜΕΣΑ ενέργεια (αν δεν καταναλώνετε πολλές γλυκές τροφές θα νιώσετε μια πρωτόγνωρη αίσθηση όταν τα δοκιμάσετε).
  • Έχουμε σύνθετα ζάχαρα από τις σταφίδες και λίγο άμυλο από τα φιστίκια που μεταβολίζονται πιο αργά από την καθαρή ζάχαρη.
  • Έχουμε λίπος από τα φιστίκια και τα Μ&Μ που μεταβολίζεται ακόμα πιο αργά.
  • Έχουμε  και το απαιτούμενο αλάτι για να αναπληρώνεται αυτό που χάνεται με τον ιδρώτα.

Έτσι ένας ορειβάτης (και ο οποιοσδήποτε εκτελεί συνεχή σωματική άσκηση και εργασία) φορτίζει τι μπαταρίες του που κρατούν και πολύ καθώς δεν κρασάρει μόλις καούν τα απλά ζάχαρα της τροφής του.

Επίσης το Trail Mix είναι και πολύ πρακτικό σαν σνακ και τροφή.
Αποθηκεύεται εύκολα, αντέχει στις υψηλές θερμοκρασίες, είναι βολικό καθώς μπορεί να καταναλωθεί σταδιακά εν κινήσει, τα Μ&Μ μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σαν καραμελίτσες, και έχει και λίγη σοκολάτα που κανένας δεν αρνείται.

Μιλώντας με Νούμερα

Γενικά θεωρείτε ότι η τροφή ενός ορειβάτη πρέπει να αποτελείται από Πρωτεΐνες 15% - Υδατάνθρακες 55% - Λίπος 30%.
Μια ματιά στον παρακάτω πίνακα μας δείχνει ότι το κλασικό Trail Mix περιέχει αυτές τις ομάδες θρεπτικών σε ποσοστά 13-61-26%. Που είναι πολύ κοντά στον στόχο και εφικτό με μια μικρή μετατροπή στα συστατικά.


Τα στοιχεία πάρθηκαν από τους ενδεικτικούς πίνακες στις συσκευασίες των τροφίμων που έχουμε σε αποθήκευση

Κάπου εδώ όμως θα πρέπει να δούμε και τον αντίλογο.
Σίγουρα δεν υπάρχει μια μαγική τροφή. Αλλά ο ορειβάτης και ο survivalist μπορεί να διορθώσει τις ανεπάρκειες στο κυρίως γεύμα του. Ας μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για ενεργειακό σνακ.
Μας προβληματίζουν όμως τα αποτελέσματα μιας πρόσφατης έρευνας του Αμερικανικού στρατού για τις ανάγκες των στρατιωτών σε έντονη σωματική άσκηση. Η συνιστώμενη αναλογία είναι 21-67-12 με επιπλέον ζάχαρα διαθέσιμα.
Τέλος το κλασικό Ελληνικό παστέλι έρχεται πολύ κοντά στην ενδεδειγμένη αναλογία με 17-40-32%.

Φτιάχνοντας το δικό σας Trail Mix

Ο συνδυασμός των τόσο διαφορετικών υλικών μεταξύ τους στην ίδια μπουκιά οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι φαντάζει παράξενος. Στην πραγματικότητα είναι "ενδιαφέρων" αλλά παράξενος όχι. Ακριβώς λόγω αυτού του παιχνιδιού μεταξύ του γλυκού και του αλμυρού και του σκληρού και του μαλακού.
Πάντως μπορείτε εύκολα να τροποποιήσετε την συνταγή σύμφωνα με τα γούστα σας. Προσθήκη μικρών αποξηραμένων καρπών, τσιπς μπανάνας και άλλων ξηρών καρπών, ιδίως αμύγδαλα και κάσιους.

Αν πρόκειται όμως να αποθηκεύσετε το μίγμα για κάποιον καιρό συνιστούμε να το κάνετε με τα συστατικά σε ξεχωριστές συσκευασίες, έτσι ώστε αν το ένα αλλοιωθεί να μην χαλάσει και τα υπόλοιπα. Προτιμήστε τα μεταλιζέ σακουλάκια (εμείς χρησιμοποιούμε τροφίμων όπως ο πουρές και τα άνθος αραβοσίτου) τα οποία θα σφραγίσετε με το ηλεκτρικό σίδερο αφού βγάλετε όσο περισσότερο αέρα μπορείτε.

Βιβλιογραφία

Και μια που μπήκαμε στα χωράφια της ορειβατικής διατροφής, παραθέτουμε και κάποιες διαδικτυακές αναφορές:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου